Anders Leander i MÖNSTERÅS

Alla inlägg under oktober 2014

Av Anders Leander - 7 oktober 2014 13:28



För omkring två veckor sedan startade Jönköpings kommun kampanjen "Öppna din dörr" där man efterlyste personer i Jönköpings kommun som vill hyra ut till en flykting. Men kampanjen har än så länge inte varit särskilt lyckad.

 

 

Åsa Jonsson Sköld, funktionschef vid individ- och familjeomsorgen, vid Jönköpings kommun. Fotograf: Roberto Dobrescu/arkiv

 

Flera miljoner människor befinner sig på flykt från krig och förföljelse och Jönköpings kommun är en av kommunerna där man tar emot flyktingar.


Men det har varit problem att hitta både bostäder och gode män till flyktingarna och för ungefär två veckor sedan gick kommunen ut med en stor annonskampanj där man sökte efter privatpersoner och hyresvärdar som vill hyra ut sin bostad till flyktingar som fått permanent uppehållstillstånd. Just nu handlar det om 20 bostäder som behövs.

 

Sju personer har hört av sig


– Vi har velat ha kontakt med folk och vi har sju stycken som hört av sig till oss. Men fyra av dessa gällde boende i andra kommuner och två av dem var korttidsboende från november till mars, säger Åsa Jonsson Sköld, funktionschef vid individ- och familjeomsorgen, till Jnytt. Hon tillägger att de sistnämnda förslagen om en kortare tids boende är sådant som de kunde tips Migrationsverket om.


I Jönköpings kommun är det alltså bara en person som meddelat att man kan hyra ut till flyktingar, men det boendet var i en villa och enligt Åsa Jonsson Sköld ett alltför dyrt förslag.


– Vi hade hoppats på mer respons, på onsdag har vi informationsmöte där man kan få komma och ställa frågor.


Varför tror ni det har varit så dålig respons?


– Jag vet inte varför det är ett svalt intresse. Men vi har en svår bostadsmarknad överhuvudtaget. Det finns många människor med olika behov.


Kampanjen kommer att fortsätta i några veckor till och man kommer även att annonsera i media. Det är 20 personer som behöver boende och fem lägenheter hade varit optimalt menar Åsa Jonsson Sköld.


– Vi hoppas att det kommer att ge utdelning, säger Åsa Jonsson Sköld.

 

Fotnot: Vill du hjälpa till? Har du frågor? Kontakta Jönköpings kommun via telefonnummer 036-XX XX XX eller besöka webbsidan för mer information. Den 8 oktober anordnas det även en informationsträff för intresserade fastighetsägare.

 

 

Källa & Länk:   Jnytt

 

 

 

""Kom igen nu ni PK-ister och vänsterfolk från Jönköping ni som vurmar så för invandringen, var är alla ni som vill ha hit alla dessa flyktingar?? Ställ upp nu och visa nu er generositet mot dessa stackars små krigsbarn. 

 

 

 

 

 

Av Anders Leander - 5 oktober 2014 12:08



Thoralf Alfsson (SD) planerar en bok. Den ska bland annat handla om partiets riksdagsgrupp, vägen in i partiet och vad kända människor sagt bakom stängda dörrar och i kommentarsfält.

 

 

Förre riksdagsledamoten från Kalmar, Thoralf Alfsson, planerar för bokprojekt om livet       Foto: Ulf Carlsson

bakom de stängda dörrarna på Sverigedemokraternas riksdagskansli.

 

– Jag gick med i partiet 2005 och kom med i riksdagen 2010. Det finns mycket spännande att berätta, säger han. Jag har i stort sett hela tiden skrivit dagbok, gjort noteringar och bloggat vilket kommer vara till stor hjälp i ett bokprojekt. I första hand skriver jag för mig själv och mina närmaste.


Thoralf Alfsson var Kalmars näst mest kryssade politiker, efter Johan Persson (S) i valet den 14 september. Men han ratades av Sverigedemokraternas valberedning och kom inte med på riksdagslistan, inte ens på en undanskymd plats långt ner på listan. Han medger att det gjorde honom besviken.


– Jag är rätt övertygad om att jag kryssats in i riksdagen om jag varit med på listan, även om det varit på någon av de sista platserna, säger han.


Han tror att anledningen till att han ratades var att partiet vill ha kontroll. Och riksdagsledamoten från Kalmar var frispråkig, även internt.


Nu planerar han för livet utanför riksdagen. Partiet i Kalmar kräver, som tredje största parti, att få den andra oppositionsrådsposten på 60 procent. Men med alla de pengar Sverigedemokraterna nu får tack vare valframgångarna blir det också möjligt att anställa fler politiska tjänstemän. Bland annat ska den regionala organisationen stärkas med ombudsmän.


– Jag skulle gärna bli politisk tjänsteman, säger han. Det skulle gå att kombinera med platsen som oppositionsråd, som är på 60 procent.


Bokprojektet har legat i bakhuvudet en tid, säger han. Jag vill berätta om många saker, det handlar både om mig själv personligen, men också om livet bakom de låsta dörrarna till riksdagskansliet.


Själv nämner han den synnerligen mäktiga "Pol Kom-gruppen" som ska uttydas Politiska Kommunikationsgruppen.


– Många känsliga frågor hänvisades till den gruppen. Men få vet egentligen vad det är för någon grupp. Jag är rätt säker på att valberedningen fick direktiv från den gruppen när man petade mig.


Toppstyrningen i partiet och den totala avsaknaden av utvecklande samtal och relationen till andra riksdagspartiers ledamöter är annat som Thoralf Alfsson skulle kunna berätta om.


– Jag vet ju också de verkliga identiteterna bakom flera av den som kommenterar under taget namn på min blogg. Det är en del kända människor.


Framgångarna i det senaste valet gör att Sverigedemokraterna siktar ännu högre. Och nu finns det gott om pengar i partiet, berättar Thoralf Alfsson som är kassör i distriktet.


– Vi skissar på valbudgeten för 2018. Det strömmar också in nya medlemmar. Medlemsantalet har ökat 10-15 procent bara den senaste månaden.


– Det känns som att det lossnat. Nu är det OK att berätta att man är Sverigedemokrat.

 

 

 

Källa & Länk: Östran Kalmar

 

 

 

 

Presentation


Anders Leander i Mönsterås

INFO OM BLOGGEN

Detta är en Nationalistisk blogg och inget annat, oavsett vad tidningar och media skriver "en blogg som återskapar artiklar som media och tidningar inte vill att du ska läsa"
scriptkoder.com

Translate blogg

Här kan du fråga mig

69 besvarade frågor

Skicka ett email till mig!

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök på Google

Läsvärda Bloggar

Kommentera eller fråga mig!

Skriv gärna på kommentarsfältet eller ställ en fråga till mig...
scriptkoder.com

Sök i bloggen

Inlägg

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

MediaCreeper

MediaCreeper

Creeper

Creeper

Bidrag till bloggen

Alla bidrag är välkommna, stora som små, så att bloggen kan hållas igång!

Swisha till:  0730708892

SWEXIT

           SVERIGE UT UR EU 

Nej till NATO

    


Skapa flashcards