Anders Leander i MÖNSTERÅS

Direktlänk till inlägg 11 april 2014

Öppet brev till Svenska Röda korset med förfrågan om vilket stöd den utsatta volontären fått av sin organisation

Av Anders Leander - 11 april 2014 07:00

Bästa läsare!


Jag har skickat följande brev till Svenska Röda korset:          


 


Hejsan!


Jag har tagit del av nyhetsflödet under de sista dagarna för att bilda mig en uppfattning om vad som skett i samband med att privatperson i Falun spelat in en av era volontärer i smyg medan han ställt provokativa frågor avseende volontärens uppfattning om var biståndssatsningar gör mest nytta, och interfererar minst i det svenska samhället. Volontärens uttalande beskrivs i bl.a Aftonbladet som ”rasistiska”.


Som f.d förtroendevald i Svenska Röda korset och intresserad av yttrandefrihetsfrågor är jag mycket nyfiken på hur organisationen agerat, och på vilken grund.


I Göteborgsposten har Röda korsets ordförande Eva von Oelreich sagt förljande:


- Det som kvinnan uttrycker i det inspelade samtalet är inte förenligt med Röda Korsets värderingar. Medlemmar och frivilliga inom Röda Korset ställer sig självklart bakom organisationens grundprinciper och värdegrund. Den som inte delar våra värderingar ber vi att avsluta sitt engagemang.


Jag har lyssnat på inspelningen. När ordföranden för Röda korset kommer till slutsatsen att volontären uttryckt sig som inte är förenligt med Röda korsets värderingar skulle jag vilja veta vad ordföranden syftar på. Enligt stadgarna kan en medlem uteslutas ”genom sitt handlande i Svenska Röda Korsets verksamhet bryter mot stadgarnas ändamålsparagraf eller i övrigt agerar i strid med Röda Korsets grundprinciper.” Jag försöker hitta en grund för uteslutning (eller en order om att be volontären att upphöra med sitt engagemang) utifrån Röda korsets grundprinciper, men jag hittar inte vilken princip som volontären brutit mot.


Jag har även tittat på Röda korsets ändamålspraragraf, och kan inte se att volontärens uttalande skulle innebära ökat mänskligt lidande, att uttalandet innebär hot mot liv och hälsa, eller att någons människovärde kränkts. Jag kan inte heller se att påståendet om att bistånd i de nödställdas ursprungsländer eller i samma region skulle innebära att man motarbetar ömsesidig förståelse och vänskap i syfte att verka för varaktigt samarbete och varaktig fred mellan alla folk.


Med andra ord, det finns en otydlighet i Röda korsets kommunikation, där organisationen inte i klartext anger vad volontärens brott står i. Jag tror att saken kan vara mycket intressant för andra medlemmar och funktionärer i Röda korset. De ställer sig nog nu frågan: Vad får jag säga, och vad får jag inte säga? Och allmänheten undrar också vad Svenska Röda korset anser om att bistånd gör mest nytta; genom att använda pengarna på biståndsarbete till få mottagare i Sverige eller till många mottagare i utlandet.


Jag är också intresserad av hur Svenska röda korset omhändertagit och vilket personligt stöd man gett volontären som hängts ut i medier som främlingsfientlig, rasist och ”exkluderande” bara för att hon gett uttryck för något som hon anser är logiskt? Vilket ansvar tar ni för era frivilliga gratisarbetare?



Med vänlig hälsning
Peter Harold
F.d kretsordförande.

 

 

Källa & Länk:    peterharold.wordpress.com

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Leander - 2 oktober 2022 20:24


Är Europas folk på väg att revoltera mot EU-kolossen?   EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen hotade med hårda åtgärder mot Italien långt innan valdagen, baserat på opinionsundersökningar vars prognoser inte föll henne i smaken. Bry...

Av Anders Leander - 2 oktober 2022 19:30

Majoriteten av britterna vill att Liz Truss avgår – omröstning Över en tredjedel av de tillfrågade moderaterna vill också att statsministern slutar.         Mer än hälften av britterna vill att premiärminister Liz Truss avgår, visa...

Av Anders Leander - 1 oktober 2022 18:00

  Attacken riktade sig mot bilar som försökte ta sig in i en ryskkontrollerad del av Zaporozhyeregionen, enligt den lokala administrationen.   Minst 24 människor dödades och 36 skadades när ukrainska styrkor slog till mot en flyktingkonvoj på f...

Av Anders Leander - 28 april 2022 19:30


Konflikten eskalerar nu på bägge sidor. Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov varnar för ett tredje världskrig.           Det är ”helt legitimt” för Ukraina att identifiera mål i Ryssland att attackera. Det säger Storbr...

Av Anders Leander - 22 april 2022 16:30


Ryssland hotar att använda kärnvapen mot Sverige och Finland om de går med i NATO.   Ryssland varnar för att Finland och Sverige går med i Nato det skulle innebära nya utplaceringar av kärnvapen till Östersjöområdet.   Varningen kom i ett ...

Presentation


Anders Leander i Mönsterås

INFO OM BLOGGEN

Detta är en Nationalistisk blogg och inget annat, oavsett vad tidningar och media skriver "en blogg som återskapar artiklar som media och tidningar inte vill att du ska läsa"
scriptkoder.com

Translate blogg

Här kan du fråga mig

69 besvarade frågor

Skicka ett email till mig!

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29
30
<<< April 2014 >>>

Sök på Google

Läsvärda Bloggar

Kommentera eller fråga mig!

Skriv gärna på kommentarsfältet eller ställ en fråga till mig...
scriptkoder.com

Sök i bloggen

Inlägg

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

MediaCreeper

MediaCreeper

Creeper

Creeper

Bidrag till bloggen

Alla bidrag är välkommna, stora som små, så att bloggen kan hållas igång!

Swisha till:  0730708892

SWEXIT

           SVERIGE UT UR EU 

Nej till NATO

    


Ovido - Quiz & Flashcards